3 Şubat 2011 Perşembe

Osmanlı'dan Dipnotlar....

Gönderen Eleneda zaman: Perşembe, Şubat 03, 2011
İyi ki şu 'Muhteşem Yüzyıl' dizisi başladı diyeceğim nerdeyse..Dizi sayesinde ne kadar çok şey öğrendik.Özellikle Topkapı Sarayı hakkında...Diziyi izleyenler ilk bakışta sarayda çekildi izlenimine kapılıyorlar ama çok yüksek bir bütçeyle Topkapı Sarayı'nın birebir kopyası yapılmış platoya...Şaşırdım ne yalan söyliyeyim.Bunun üstüne bir de iyi bir tarihçi olduğuna inandığım Hakan Bayrakçı'yı bir tv programında bilgiler aktarırken görünce de kaçırmadım ve de burada paylaşmak istedim açıkçası.Neler öğrendim neler.Belki de ben geç kaldım öğrenmek için.O kadar Osmanlı Tarihi hakkında kitap okurum derim kendime.Meğerse okumam gereken daha çok kitap varmış...
Neler mi öğrendim peki
  • Aslında bugün Topkapı Sarayı diye gezdiğimiz yerlerin aslında sarayın mutfak,çalışanların kaldığı yerler gibi bölümler olduğunu,
  • Topkapı Sarayı'nın yapımında orada daha önce bulunan Bizans'tan kalma binanın sağlam tuğlalarının kullanıldığını,
  • Fatih Sultan Mehmet zamanında yapımına başlandığını ve ondan sonra gelen padişahların sürekli saraya yeni odalar eklemesi nedeniyle sarayın farklı farklı kubbelere sahip olduğunu,
  • Yavuz Sultan Selim'in Osmanlı'nın en cimri padişahı olduğunun ve hazinenin ağzına kadar dolu olmasının en temel nedeninin bu olduğunu,
  • Yavuz Sultan Selim'in cimriliği nedeniyle bazı ustalara bile para ödemediğini ve Süleyman'ın tahta çıktığında ilk yaptığı işin babasının döneminde mağdur olan insanlara parasını ödemek olduğunu,
  • Son padişaha kadar hazine ile ilgili yerlerde Yavuz Sultan Selim'in mührünün kullanıldığını (Ki bu 1. Selim'den daha çok hazineyi dolduran bir padişah çıksaydı onun mührü kullanılacaktı.1. Selim'in isteği böyleydi.)
  • Yavuz Sultan Selim'in babası 1.Beyazıd'ı yeniçeri ayaklanması çıkartarak tahtan indirdiğini ve Süleyman'ın da hep bu korkuyu taşıması,bu nedenle oğlu Şehzade Mustafa'yı öldürttüğünü,(Hürrem Sultan'ın tetiklemesini de atlamamak gerekir tabi)
  • Cellatların hepsinin dilsiz olduğunu,
  • Sarayda 1. erkek çocuktan sonra doğan bütün erkek çocuklarda öldürülme korkusunun olduğunu,
  • Şehzadelerin ilk olarak Amasya,Trabzon gibi yerlere vali olarak gönderildiğini,
  • Kanuni Sultan Süleyman'ın  tek erkek çocuk olduğunu,(bence ne kadar büyük bir şans)
  • Şehzadelerden tahta oturanın diğer kardeşleri yok ettğini,
  • Bu yok etme işleminin genelde boğma işlemi ile yapıldığını,
  • Şeklin boğma olmasının sebebinin padişah soyundan gelenlerin kan akıtılarak öldürülemediği
gibi daha bir sürü bilgi ama kesin kaynaklara dayanmayanları paylaşmadım burada.Bazıları çok ilginç gelmiş hatta çok şaşırmıştım.Özellikle son madde tüylerimi diken diken etmişti.
Sonra kendi arşivime şöyle bir göz attım.(Gezdiğim gördüğüm yerleri,sinemaların tiyatroların konserlerin biletlerini her zaman saklamışımdır hatta biletler de yetmez bazen oraya ait ne varsa saklamışım)En son 2005 te gitmişim Topkapı Sarayı'na.Sanırım o yarımadaya kısa bir tur düzenlemek gerekiyor.Şöyle alıcı gözle bir daha bakmak gerekecek sanırım bu kadar bilgiden sonra...

0 yorum:

 

ELENEDA Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei